Wednesday 8 August 2012

~Sesal Tak Sudah~

 Warkah buat sahabatku yang tercinta..
Mungkin banyak dosa yang telah
dilakukan selama in terhadap sahabatku..
terutamanya pada dia dan dia..
Biarlah hati ini saja yang tahu..
Dia dan dia itu siapa gerangannya..
Selama ini persahabatan yang terjalin..
Tidak pernah terlahirnya perasaan itu
pada dia..tapi sejak 2, 3 menjak..ada
perasaan aneh yang sedang berkubung dalam benak hatiku..
 Bila dia menyebut nama Dia..
perasaan aku tak tentu arah..
Ak musykil dengan perasaan yang tertulis
dalam kamar hatiku..
Bila dia tiada..ak rasa sedih yang bukan kepalang..
Seriously memang sedih..
" Kenapa saya perlu cemburu?
Saya bukan siapa-siapa bagi kamu
Kenapa saya perlu cemburu?
Kerana kamu…
Kerana kamu…
Kerana kamu…

Ya kerana saya sayang kamu
Oh Allah.. lepaskan perasaan ini
Oh Allah.. saya tahu siapa saya
Oh Allah.. saya tak layak
Oh Allah.. saya ingin pergi
Kerana saya sayang kamu
duhai iman di hati, tetap mekarlah walau hati sebenarnya menangis.
 Acap kali ak berpesan pada hatiku..
agar pasrah dengan ketentuan ilahi..
namun begitu..apabila aku cuba untuk
melupakan Dia..
Dia datang membawa kegembiraan..
Selepas beberapa malam berfikir..
Aku berpendapat:
Aku terlalu mementingkan diri..
aku telah melukakan dan mengecewakan hati dia..
'sahabatku yang paling disayangi'
di situ ak mengerti 
bahawa akulah manusia paling jahat sekali
 'aku seperti perigi yang mencari timba'..
tiada kata yang boleh ak gambarkan
bahawa ak sangat menyayangi sahabatku ini..
seperti adik kandungku sendiri..
aku telah membuatkan dia hilang bicara..
hanya disebabkan Dia..
Aku lupa bahawa ak tidak
matang untuk berperasaan begitu..
 Bermulanya malam ini...ak ingin
 berpegang pada kata-kata hamba Allah s.w.t ini..
 "Memang sakit apabila kita jatuh cinta kpd sseorang. 
memang sedih kalau cinta kpd Allah dinodai oleh cinta hambaNya 
yg bukan halal untuk diri ni.
 cinta mencintai tu fitrah kan. tp dlm menjaga fitrah tuh,
 memerlukan mujahadah yg tetap kukuh dan sentiasa istiqomah.
 sedih, apabila jatuh cinta yg ada hanya adalah penderitaan. 
trut datang bersama dgn kgelisahan menyentuh qalb. 
semua ni ujian. perlu ingt, sabar tu yg paling utama. 
Allah bersama dengan org yg sabar kn. 
tetapkn hati ni untuk sentiasa trarah kpd Nya. 
insyaAllah Allah tolong. yg penting cari semula
 rasa rindu untuk diri ni kpd Rabb.
 jgn takut untuk menghilangkn rasa cinta kpd si dia.
 paham dan hayati erti sebenar sebuah mujahadah..:)

Bila menulis nukilan ini..
 sesungguhnya hatiku sebak..
sebab dah melukakan hati sahabatku ini..
Hanya Allah s.w.t sahaja yang tahu..
betapa aku sedih..
Buat pedoman dan pengajaran dalam diriku..
andai kata perasaan itu datang lagi..
"Rasa cinta bukan dosa , tapi fitrah .
 fitrah kalau dibawa ke jalan yg benar , itu mulia .
 kalau dibawa ke jalan yg salah , itu hina..
 Masyallah!Tabarakallah
andai sahabatku ini mengetahui..
Aku ingin memohon kemaafan
Ak sangat sayang sahabatku..
Tiada sahabat yang dapat 
mengantikan dirimu..Ameen
ps: Nukilan Terhebat daripada The Righteous Muslimah
"jangan pernah menyesal mengenali seseorang kerana seorang yang baik akan membahagiakan,yang tidak baik adalah pengalaman,yang terburuk memberi pengajaran dan yang terbaik ingat sebagai kenangan."

No comments:

Post a Comment